Kategorie

Odběr novinek

Odstranění DPF filtru

Odstranění DPF filtru

Odstranění DPF filtru se může pořádně prodražit.

Filtr pevných částic se nazývá i DPF nebo FAP filtr. V podstatě se jedná o totéž, pouze název FAP je původem z Francouzska. DPF filtr je součástí výfukového systému, přičemž jeho funkcí je snižování sazí v ovzduší. Pomalu se blíží doba, kdy už i v České Republice bude mít policie možnost kontrolovat stav Vašeho DPF filtru ve vozidle. Aktuálně policie nedisponuje přístroji, které by dokázaly odhalit vymontování filtru pevných častíc. Taktéž ani na emisní kontrole nekontrolují saze z  výfukového systému.

 V Německu a Rakousku je to už běžná záležitost. Policie na místě dokáže zkontrolovat, zda vozidlo má vymontovaný DPF filtr. Trend směřuje k tomu, že i v České Republice se bude stav DPF filtru ve vozidle kontrolovat přísněji. Pokud ho v autě nemáte, je pravděpodobné, že pokutě se nevyhnete. Jak je to možné? Vymontovaný DPF filtr způsobuje výraznější znečisťování životního prostředí. Jinými slovy, auto s vymontovaným DPF filtrem je jednoduše nezpůsobilé jízdy.

Další věcí je možná případní škoda způsobená neodborným odstraněním filtru pevných částic. V praxi je totiž nutné vymontovat těleso DPF filtru, rozřezat ho a vnitřek filtru pomocí kladiva a sekáčku vymlátit. Kromě toho je nutný ještě zásah do elektroniky vozidla - vypojení snímače tlaku výfukových plynů, které informují řídicí jednotku vozidla o zanesení DPF filtru.

Cena originálního DPF filtru od výrobce auta se pohybuje v rozmezí cca 22 000 Kč - 150 000 Kč ! Právě proto mnoho lidí řeší problém ucpání filtru i jeho amatérským čištěním. Při tomto čištění se nalije do tělesa DPF filtru speciální roztok, který rozpustí saze. Následně se vystříká wapkou, nejlépe přímo horkou vodou. Při nalití roztoku je ideální rozřezat těleso DPF filtru, aby byl lepší přístup k mřížce filtru. Cena za roztok je cca 500 Kč/l.

Pokud máte ve svém autě filtr pevných častíc, dřív nebo později bude potřebovat výměnu.

Na čištění je však nutné použít i 3 l. K tomu je potřeba připočítat práci mechanika. Toto řešení má jednu nevýhodu, a to: nikdy nevíte zda se Vám podaří vystříkat všechnu špínu (saze) z jemné mřížky DPF filtru. Běžně se stává, že takto vyčištěný filtr vydrží cca 300 km, ale i 10 000 km. Závisí to však od důslednosti čištění a stavu DPF filtru. Občas se stává i to, že těleso DPF filtru je mechanicky poškozené, případně došlo v důsledku vysokých teplot v tělese ucpaného DPF filtru k roztavení keramické mřížky. Tehdy je už DPF filtr nenávratně zničený a je nutná jeho výměna. V takovém případě nepomůže ani profesionální repase.

Mimochodem v současnosti jsou už na trhu i DPF filtry s kovovou mřížkou. Výrobce udává vyšší životnost takto konstruovaného DPF filtru. Je tomu údajně i proto, že kanálky v tomto sítě jsou odlišně vedené. Samozřejmostí kovového sítka je i povrchová úprava z drahých kovů.

Vzhledem k vysokým cenám nových originálních DPF/FAP filtrů a problémům s odstraněním se může zdát ideálním řešením koupě DPF filtru od specialistů. Na trhu jsou už specializované firmy, které se věnují pouze problematice DPF filtrů. Aktuálně nejširší nabídku DPF filtrů v rozumných cenách nabízí DPFfap.cz Specializujeme se jenom na DPF/FAP filtry, přičemž mnoho zboží je přímo na skladě. Výhodou je přehledný e‑shop, jakož i přesné popisy produktů. Ceny začínají zhruba na úrovni odstranění DPF filtrů (samozřejmě závisí od typu auta).

Vzhledem k riziku pokuty v západní Evropě za odstraněný DPF filtr se toto může jevit jako správná cesta. Je jenom otázkou času, kdy vymontovaný DPF filtr budou kontrolovat i  české emisní kontroly a policie. V Německu jsou emisní normy výrazně přísnější než  v České Republice. Dokonce až tak, že do center mnohých měst mohou vjíždět pouze vozidla splňující nejpřísnější emisní kritéria. Právě z tohoto důvodu dochází v Německu k tomu, že auto, které nesplňuje přísné emisní normy je prodané např. do východní Evropy (závisí od ceny auta, stavu a ochoty majitele ponechat si ho) nebo majitel řeší montáž DPF filtru dodatečně. Ano, v dnešní době se najdou v Německu lidé, ale i firmy, které si dávají filtr pevných částic namontovat i do staršího vozidla. Vždy to závisí od ceny vozidla. Například i v České Republice sou autobusoví přepravci, kteří jsou nuceni montovat DPF filtry do autobusů dodatečně. Jsou to hlavně firmy, které je využívají na vjezd do center měst, nakolik většina autobusových stanic je přímo v centru města. Na závěr, všechny tyto západní trendy je možné očekávat už brzy i v České Repulice.

Datum 08.06.2014

Související produkty